Amazon sluit zijn groothandelsdistributiebedrijf in India, de laatste in een reeks retraites voor de retailer in de belangrijkste overzeese markt waar het de afgelopen tien jaar meer dan $ 7 miljard heeft ingezet.
De Amerikaanse e-commercegigant zei maandag dat het stopt met Amazon Distribution, zijn groothandelswebsite voor e-commerce die beschikbaar is in kleine buurtwinkels in Bengaluru, Mysore en Hubli.
“We nemen deze beslissingen niet lichtvaardig. We stoppen dit programma gefaseerd om voor de huidige klanten en partners te zorgen”, aldus een woordvoerder van het bedrijf in een verklaring.
Amazon Distribution is ontworpen om kiranas, de buurtwinkels in India, apotheken en warenhuizen te helpen hun voorraad van de e-commercegigant veilig te stellen.
“We bieden een breed scala aan producten tegen concurrerende prijzen en het gemak van bezorging de volgende dag bij u aan de deur. Als lid kunt u op elk moment van de dag duizenden artikelen kopen voor wederverkoop tegen concurrerende prijzen en in grote hoeveelheden, betalen via de verschillende beschikbare betalingsmogelijkheden, een GST-factuur voor uw bestelling ontvangen en handige en betrouwbare leveringen aan huis. volgende dag”, beschrijft het bedrijf op de website van Amazon Distribution.
Amazon heeft niet gezegd waarom het het groothandelsdistributieaanbod stopte, maar de stap volgt op het sluiten van twee andere bedrijven – voedselbezorging en online leerplatform Academy – in het land te midden van een wereldwijde herstructurering van zijn bedrijf.
De reeks aankondigingen heeft niettemin velen ertoe aangezet te speculeren dat Amazon, dat meer dan $ 6,5 miljard in zijn lokale activiteiten in het land heeft ingezet, zijn activiteiten op de Zuid-Aziatische markt langzaam aan het afbouwen is. Het bedrijf heeft een aantal van zijn senior executives gezien vertrekken in de afgelopen maanden.
India is een belangrijke overzeese markt voor Amazon. Maar volgens een recent rapport van Sanford C. Bernstein loopt het bedrijf achter op Walmart’s Flipkart en worstelt het om door te dringen in kleinere Indiase steden en dorpen. De bruto handelswaarde van Amazon in 2021 in het land bedroeg tussen de $ 18 miljard en $ 20 miljard, wat achterbleef bij de $ 23 miljard van Flipkart, aldus de analisten in een rapport aan klanten.
Amazon heeft ook te maken met concurrentie van miljardair Mukesh Ambani’s Reliance Retail, dat boodschappen doen op WhatsApp lanceerde, en social commerce startups Meesho, gesteund door SoftBank en DealShare, gesteund door Tiger Global. Het heeft tot nu toe “een zwakkere propositie in ‘nieuwe’ handel” in het land aangeboden, aldus het rapport.
Op het spel staat een van ‘s werelds laatste grote groeimarkten. De e-commerce-uitgaven in India, de op één na grootste internetmarkt ter wereld, zullen naar verwachting in omvang verdubbelen tot meer dan 130 miljard dollar in 2025. Amazon heeft geprobeerd zijn aanwezigheid in India te vergroten door middel van belangen in lokale bedrijven en heeft ook agressief onderzoek gedaan naar partnerschappen met buurt winkels.
Het bedrijf probeerde Future Retail, de op een na grootste winkelketen van India, over te nemen, maar werd te slim af door het bedrijf van Ambani. (Amazon beschuldigde de vervreemde Indiase partner en Reliance van fraude in krantenadvertenties.)
Amazon heeft niet meteen gezegd of het van plan is een andere bedrijfstak in het land te sluiten.